PČOLINSKÁ: Za aktivitou Mikloša je snaha politicky sa pripomenúť, hovorí Pčolinská zo Sme rodina

04-12-16 Ján Jedinák 0 komentárov

Nepochybne veľa problémov podľa nej tkvie v mizernom finančnom ohodnotení učiteľského povolania.


Adriana Pčolinská.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Poslankyňa NR SR Adriana Pčolinská (Sme rodina) vidí v aktivite MESA 10 a jej projekte To dá rozum ambíciu bývalého ministra Ivana Mikloša politicky sa pripomenúť slovenským občanom.

Ako povedala Pčolinská v nedeľu pre agentúru SITA, v Miklošom predstavenom projekte je mnoho myšlienok a tvrdení, ktoré nenachádzajú svoje ukotvenie v realite slovenského školstva a vyznievajú skôr populisticky.

„Čo považujem za absolútne relevantnú a nevyhnutnú reformu nášho školstva, a v čom uvedenú iniciatívu plne podporujem, je tvrdenie, že je nevyhnutná vnútorne zosúladená reforma nášho školstva a to prierezovo všetkými jeho stupňami. Ale tvrdenie Ivana Mikloša, respektíve iniciatívy To dá rozum, že slovenské deti patria podľa prieskumov PISA medzi najnešťastnejšie spomedzi detí zo 63 hodnotených krajín na svete, k čomu pravdepodobne prispieva aj zlá atmosféra na školách, je podľa nás trochu odvážne tvrdenie. Asi nie je možné jednoznačne tvrdiť, že šťastie našich detí je zrkadlom atmosféry na školách,“ zdôraznila Pčolinská.

Podľa nej vedomí si tejto skutočnosti sú aj samotní autori uvedeného tvrdenia, ktorí alibisticky použili vo výroku spojenie pravdepodobne prispieva.

Nepochybne veľa problémov nášho školstva tkvie podľa Pčolinskej v mizernom finančnom ohodnotení učiteľského povolania, čo sa následne prirodzene odzrkadľuje i na súčasnom nízkom spoločenskom statuse učiteľa.

„V kontexte uvedeného smelého tvrdenia projektu MESA 10 na margo šťastia našich detí by som teda skôr poznamenala, že ak sú šťastní rodičia, sú šťastné aj ich deti. Preto ak by bol učiteľ náležite finančne aj spoločensky ohodnotený, určite by sa to odzrkadlilo istým spôsobom na jeho prístupe k plneniu si svojich povinností, čo by následne či už priamo alebo nepriamo preniesol do učiteľského entuziazmu v triede,“ povedala.

I keď je podľa nej treba zdôrazniť, že i v dnešných pre učiteľa z mnohých dôvodov ťažkých časoch si ich prevažná časť plní svoje povinnosti príkladne a k svojmu povolaniu pristupuje ako k poslaniu. „Avšak netreba zabúdať, že tak ako všetko, aj ich trpezlivosť má svoje hranice,“ dodala.

Projekt To dá rozum

Nezisková organizácia MESA 10 v novembri predstavila projekt zásadnej premeny vzdelávacieho systému na Slovensku. Prioritou projektu To dá rozum sú na život pripravení mladí ľudia, motivovaní a empatickí učitelia, rodičia v úlohe partnerov vo vzdelávacom procese a kvalitne riadené školstvo na systémovej a inštitucionálnej úrovni. Kvalita slovenského školstva v medzinárodnom porovnaní podľa Mikloša upadá. Svedčia o tom zhoršujúce sa výsledky našich žiakov a študentov v medzinárodných meraniach. V Šanghajskom rebríčku top 500 univerzít sa dlhodobo neumiestňuje žiadna zo slovenských vysokých škôl a slovenské deti patria podľa prieskumov OECD medzi najnešťastnejšie spomedzi detí zo 63 hodnotených krajín na svete. Nezisková organizácia tiež upozorňuje, že až pri 45 percentách pracovných miest na Slovensku je stredné až vysoké riziko, že ľudí nahradia stroje. V súvislosti s obsluhou strojov a počítačov pritom vzniknú nové pracovné miesta. Mikloš však upozorňuje, že naše školstvo neprodukuje ľudí pripravených na nové typy práce a až štvrtina občanov Slovenska neovláda prácu s počítačmi. V porovnaní s ostatnými krajinami navyše vedia žiaci pracovať s faktami a dátami len na priemernej úrovni. MESA10 preto pripravila projekt kompletnej premeny systému vzdelávania a víziu ideálneho stavu, ku ktorému by sa Slovensko malo do roku 2040 priblížiť.

Zdroj: sme.sk

Zdieľať:
RSS
Facebook
Facebook

Komentáre

komentovať