SME RODINA ODMIETA PODPORIŤ ZNÍŽENIE VEKU VODIČOV KAMIÓNOV A AUTOBUSOV

20-09-19 Ján Jedinák 0 komentárov

TLAČOVÁ SPRÁVA hnutia SME RODINA – Boris Kollár

SME RODINA ODMIETA PODPORIŤ ZNÍŽENIE VEKU VODIČOV KAMIÓNOV A AUTOBUSOV

 

Bratislava, 19.09.2019

Predseda hnutia Boris Kollár vyzval predstaviteľov koaličných strán na prehodnotenie návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke. Napriek odborným opakovaným pripomienkam, schválila Vláda SR na svojom júnovom zasadnutí novelu zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke, kde navrhuje zníženie veku na udelenie vodičského oprávnenia skupiny C (nákladné vozidlá) z 21 na 18 rokov a skupiny D (autobusy) z 24 na 21 rokov. Podľa hnutia SME RODINA sa jedná o nekompetentný návrh predstavujúci nárast bezpečnostného rizika na cestách Slovenska a Európy.

 

Vedúci pracovnej skupiny hnutia pre dopravu Miloš Svrček upozornil, že „bezpečnosť na cestách považujeme za prvoradú záležitosť, ktorú nemožno nahrádzať a podriaďovať komerčným záujmom. Podľa názoru členov pracovnej skupiny hnutia pre dopravu nejde len o otázku bezpečnosti prepravovaných ľudí a ostatných účastníkov cestnej premávky, ale aj o neskúsenosť mladých vodičov s priveľkou zodpovednosťou.“ Ako ďalej dodal „V otázke riadenia autobusov je podľa nášho názoru vozenie ľudí podstatne väčšia zodpovednosť, ako vozenie nákladu. Preto budeme apelovať na zachovanie súčasnej zákonnej úpravy, keďže podľa nášho názoru si mladý človek nedokáže uvedomovať všetky možné riziká, ktoré mu hrozia pri šoférovaní osobného auta, a nieto ešte nákladného vozidla alebo autobusu.“

Podľa hnutia SME RODINA sa v tomto smere treba opierať o vedecký vývoj, výskum, a čísla a fakty z dopravno-bezpečnostných štatistík. Na základe štatistík možno konštatovať, že mladí vodiči vykazujú vyšší tlak zo strany okolitej spoločnosti na dopustenie sa dopravných priestupkov, akými sú prekročenie rýchlosti, jazda pod vplyvom alkoholu a nebezpečné predbiehanie než starší vodiči!

 

Skôr sme za to, aby sa Dopravcom poskytli úľavy od štátu. A taktiež by som odkázal štátnym orgánom, aby sa namiesto takýchto návrhov zamerali skôr na to, ako našich vodičov dotiahnuť naspäť zo zahraničia, ktorých je v zahraničí 8000 až 10.000. Musíme vodičom zvýšiť platy. Zvyšovanie platov vodičom je  však ťažké, pretože autodopravcov v SR zaťažujú rôzne náklady a poplatky, ktoré sú často vyššie ako u dopravcov v okolitých krajinách. Štát by mal pomáhať, a nie robiť z mladých záujemcov o vodičské oprávnenie na kamión a autobus žobráka. A taktiež, 18-ročný človek nemôže dostať do rúk smrtiacu zbraň, ktorou je kamión“, uviedol Boris Kollár.

 

Hnutie sa domnieva, že za navrhovaných podmienok nie je možné, aby vodiči prechádzali (psychotestami) a boli dosadzovaní na svoje miesta vodičov v tak mladom veku. Pri vydávaní oprávnení pre profesionálnych vodičov sa posudzujú kritéria ako osobnosť a tiež napríklad zrelosť, ako je schopný v kritickom momente človek reagovať. Treba sa opýtať i posudkových lekárov, ktorí potvrdia, že osoby vo veku od 12 do 20 rokov patria do kategórie adolescentov a im na základe súčasných kritérií nie je možné vystaviť potrebné oprávnenie.

 

Čo teda odporúčame? Autodopravcom by v tomto smere viac pomohlo znižovanie nákladov zo strany štátu, ako úľavy na daniach, alebo na pohonných hmotách. To by im umožnilo, aby mohli zaplatiť skúsených vodičov, ktorí sú momentálne v zahraničí a nie hazardovať s bezpečnosťou na slovenských cestách, ktoré sú vo väčšine v zlom technickom stave,“ dodal Boris Kollár.

 

 

Za hnutie SME RODINA – Boris Kollár,

tímlíder pre dopravu Miloš Svrček

Zdieľať:
RSS
Facebook
Facebook

Komentáre

komentovať